Het Amsterdams Openbaarvervoer Museum is failliet. Volgens de vrijwilligers van het museum komt dat o.a. omdat de Gemeente Amsterdam alleen subsidie wilde geven voor de Amsterdamse trams en niet voor de trams uit andere Nederlandse steden of uit België, Tsjechië en Amerika.
Verder zijn er de afgelopen jaren een aantal gedwongen verhuizingen geweest die veel geld hebben gekost. De trams moesten van de remise in de Tollensstraat naar de busgarage in Oost en van daar weer naar een loods in Amsterdam Noord. Van daaruit konden geen ritten meer gemaakt worden, waardoor een belangrijke inkomstenbron verloren ging. Het gevolg is nu dat alles geveild moet worden omdat openstaande schulden niet meer konden worden afgelost. Jammer natuurlijk, want zo’n museum is erg leuk en belangrijk voor Nederland. De trams waar het over gaat zijn gemaakt tussen 1904 en 1975.
Door deze petitie zijn de oude trams gered en op Wikipedia staat in welk musea in Nederland en het buitenland de trams nu staan.
N.B.
Dit bericht gaat NIET over de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. De RETM/EMA viert dit jaar haar 35-jarig bestaan, en hoopt nog jaren voort te bestaan. RETM/EMA probeert, met behulp van collega-musea, zoveel mogelijk historisch erfgoed te verwerven.
BewarenBewaren
Ze zijn gered, lees ik op de petition site. 😄
Ja, en dat met maar 833 handtekeningen!
Ik ben benieuwd waar de trams terecht zijn gekomen 😁
Ze zijn in 2010 gekocht door de Tramweg-Stichting die de trams deels stalde in het Haarlemmermeerstation, 20 gingen naar een loods in Wervershoof (of all places) en de rest werden ondergebracht museumorganisaties elders.
Eind 2014 werden de trams ondergebracht in de Stichting Beheer Collectie Amsterdam Vervoer Museum.
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_museumtrams#Amsterdamse_trams_elders vind je een compleet overzicht van waar al die trams zijn gebleven.