Bouwen met taal

Jokezelf over gisteren, vandaag en morgen

Telemarketeutelen

“Goedemiddag mevrouw, bel ik gelegen?”
“Nou, eigenlijk niet.”
“Ik heb maar een paar minuten van uw tijd nodig, want ik mag u een fantastische aanbieding doen…”
“Bespaar u de moeite, ik wil geen aanbieding.”
“Nee, echt, dit moet u even horen..”
“Nee, dank u, ik wil niet”.
“Maar waarom dan niet?”
“Omdat ik het niet wil, dat moet toch  reden genoeg zijn?”
“Hm, nou, ja, eh, ik weet niet hoor, we hebben een fantastische aanbieding…”
“MAAR IK WIL NIET”.
“U heeft nog helemaal niet gehoord wat het is.”
“Nee, dat klopt, want ik wil er niet naar luisteren.”
– Diepe zucht – “Nou dan zal ik maar noteren dat u niet geïnteresseerd bent hè?”
“Ja, doet u dat. Goedemiddag”.

“O, nog even; ik ben verplicht u te wijzen …”
“op het bandje over het bel-me-niet-register, ja dat weet ik, doet u geen moeite, want daar ben ik al tig keer naartoe gegaan om mij te registreren en ik blijf maar gebeld worden.”
“Nee, dat klopt, soms wordt daar niet naar gekeken.”
“Dat heb ik gemerkt ja. Ik word er horendol van, al blijf ik beleefd.”
“Dan kan ik u misschien helpen. Ik heb hier een formuliertje waarmee ik het meteen kan doorgeven”.
“Dat zou fijn zijn.”
“Wilt u gebeld worden door loterijen?”
“Nee.”
“Goede doelen?”
“Nee.”
“Thuiswinkelen?”
“Nee.”
“Horoscopen?”
“Nee. Kunt u niet gewoon overal néé aanvinken?”
“Nee, dat mag niet, ik moet elke categorie voorlezen.”
“Maar ik wil door geen enkel bedrijf telefonisch benaderd worden.”
“Dat snap ik, maar het moet zo, dat staat in mijn script.”
Ach ja, natuurlijk, een script! Nee, dat verandert alles. Dus ze gaat door, tot ik alle tien categorieën met néé heb beantwoord. Dezelfde die ik al meermalen, zowel schriftelijk heb aangevinkt, als telefonisch heb doorgegeven. Dat ik er zo rustig onder blijf!
“Dit waren ze allemaal. Prettige dag verder mevrouw, ik hoop dat u nu niet meer gestoord wordt.”
“Dat ben ik al, maar bedankt hoor en ik hoop voor u dat u snel kunt stoppen met dit vervelende werk.”
Zou het deze keer helpen?telemarkerteer

Geïnspireerd door een blog van Mark over Otto en een telemarketeer.

13 reacties op “Telemarketeutelen

  1. juffiegelukkigonderweg
    5 maart 2013

    Ik nam gisteren en eergisteren op toen ik ” nummer onbekend” zag staan: de KPN. Dat ik het nummer niet kon zien, vond ik niet erg.
    Wat ik wel erg vond was dat de meneer van de KPN mij zogenaamd (voor mijn ongemak om zonder internetverbinding te zitten) iets MOCHT aanbieden. Ja, je raadt het al: een ordinaire verkooptruc om mij een mobiel abonnement aan te smeren.
    Herman Finkers zei ooit iets heel grappigs in een gesprek (interview?): ” Als ze mij bellen en vragen ” Wilt u goedkoper uit zijn?” zeg ik altijd: “Goedkoper? Nee, alsjeblieft niet, dat wil ik niet. Ik weet nu al niet wat ik met al mijn geld moet doen”. (of iets van die strekking). Mocht iemand anders het fragment terugvinden… Ik hoor het graag.

    Like

  2. van Hollanda
    27 februari 2013

    Er zullen niet veel mensen zijn die dit toe willen geven, maar ik heb dit werk zelf ook gedaan. Een jaar of acht geleden, part-time. Het is net zo verschrikkelijk als het lijkt. Outbound calls, ongevraagd bellen met een aanbieding. Wat natuurlijk helemaal geen aanbieding is en waar niemand op zit te wachten. De computer belt een nummer soms wel zes keer achter elkaar … Visacard, verzekeringen, sponsoring Natuurmonumenten, visoliecapsules, Telefonie, internetproviders. Alles vanuit hetzelfde callcenter, rijen vol studenten, huisvrouwen, allerlei soorten telemarketeers door elkaar. Met schreeuwende supervisors op de achtergrond (kom op, verkopen! Wie niet scoort in het eerstkomende kwartier moet de hele avond staande bellen!) Iedereen kreeg minimumloon, ook in de avonddienst. Na drie keer ‘scoren’ kreeg je een bonus van 5,- . Je begrijpt dat ik er niet lang heb gewerkt. Maar, zelfs nu nog ken ik de ‘scripts start-up’ uit mijn hoofd. Word ik gebeld door een telemarketeer, dan laat ik ze hun hele verhaal afdraaien. Zodra ze klaar zijn reciteer ik mijn eigen oude script, totdat ze ophangen. “Goedemorgen/midddag/avond, u spreekt met Miranda van Hollanda, ik hoop dat ik u gelegen bel? Dat is jammer/fijn. Ik mag u namelijk een bijzondere aanbieding doen die u zeker niet voorbij mag laten gaan. Heeft u weleens gehoord van …?”
    Nou ja, meestal hangen ze dan wel op 😉

    Leuk blog Joke, fijn om je te lezen!

    Like

    • jokezelf
      3 maart 2013

      Ik heb ook wel te doen hoor met mensen die dit ondankbare werk moeten doen. Staand bellen als je binnen 15 minuten niets verkocht hebt? Dat zijn toch 19e eeuwse praktijken? Vreselijk.

      Like

  3. Plien
    17 februari 2013

    Pfff, vreselijk irritant!
    Ik heb me ook volgens mij daarvoor aangemeld. Ik word nauwelijks gebeld.
    Regelmatig gooi ik mijn gehoorprobleem in het spel en dan is het gauw voorbij 😉

    Like

  4. gewoonanneke
    16 februari 2013

    Ik moet eerlijk zeggen sinds ik met bij dat Bel me niet meer register heb aangemeld komt het zelden of nooit meer voor dat ik gebeld word.

    Like

  5. Caroline
    16 februari 2013

    Vreselijk! Meestal hang ik heel onbeleefd op, want luisteren doen ze toch niet.

    Liefs!!

    Like

  6. minoesjka2
    16 februari 2013

    O, zo herkenbaar en zo irritant!!

    Like

  7. gerbelmer
    16 februari 2013

    Ik word weinig gebeld. Heb me aangemeld bij het niet-bel-register, ofzoiets. Werkt wel. Word ik toch nog gebeld dan ben ik niet zo beleefd als jij bent en stop het belletje onmiddellijk. Misschien zielig voor zo’n belfiguur, maar ’t hoort bij hun vak; denk ik dan.
    Soms kan het wel werken, die telemarketing. Mijn exje had lang geleden een man aan de lijn die zei dat hij het een zeer vervelende en zelfs beschamende klus vond om mensen zomaar telefonisch te benaderen. Maar hij was ook van mening dat het doel de middelen heiligde. Hij belde voor een proefabonnement op de zwaar noodlijdende Groene Amsterdammer. Exje hapte toe en wij lazen een tijdje dat blad. Niet onaardige leeskost, vandaar wellicht dat de Groene Amsterdammer – noodlijdend en al – nog altijd bestaat. Maar het kan ook zijn dat die zich zo diep schamende telemarketeutelaar er immer nog de oorzaak van is.

    Like

  8. Mark
    16 februari 2013

    Prachtig!
    die telemarkeutelaars zijn een grote bron van ergernis, en dan voor ons weer inspiratie 😉

    Like

  9. Marijn Krijger
    16 februari 2013

    Als er vanaf een onbekend nummer wordt gebeld, neem ik niet eens meer op. En als ze me dan toch te spreken krijgen ben ik altijd beleefd en probeer ik de telemarketeer het een en ander te verkopen. Bijvoorbeeld een eettafel of gasfornuis. En dan telkens weer zeggen: “Luister eerst even naar mij, ik heb iets voor u. Het is echt geweldig. Ik ben blij dat u belt. Wat is uw adres, want ik wil graag vanavond nog de eettafel afleveren. Heeft u dan de €600 contant?”
    Ik heb nog geen enkele eettafel verkocht, maar wel de leukste marketeers aan de lijn gehad.
    Misschien overbodig om te zeggen, ik ben ook nog nooit ingegaan op een aanbod van een telemarketeer.

    Like

  10. Annet Lemaire
    16 februari 2013

    Ja vréselijk is het! Een ware terreur en zo oerstom!
    Geen zelfspot enz.enz.

    Leuk woord trouwens! Dit kan door gaan omdat we veel te aardig zijn…en daar wordt misbruik van gemaakt!

    Like

Reageren? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

Belangstellenden

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 233 andere volgers

Proud member of OBA

%d bloggers liken dit: