Bouwen met taal

Jokezelf over gisteren, vandaag en morgen

Crowdfunding

UPDATE 1-3-2018

Jammer, maar de crowdfunding via voordekunst is niet gelukt. Er is te weinig geld (13% van het gevraagde bedrag) binnengekomen en de spelregels van voordekunst.nl zeggen dat in dat in dat geval de donateurs hun geld terugkrijgen. Het is niet anders. Maar het boek gaat er gewoon komen! Dus mocht je me alsnog willen steunen bij dit project, koop dan mijn boek. Klik op de boekomslag midden onderaan op deze pagina. Dan kom je op de bestelpagina van bestelmijnboek waar alle verder informatie vermeld staat.

******************************

Zaterdag 20 januari begon op voordekunst de crowdfunding voor mijn boek Sjeng van Dalsum, nagelaten werk.

chest-3077164_1920

Foto van Pixabay

Het was nog een heel gedoe om die campagne online te krijgen. Maar, net als met het filmpje dat ik voor het boek gemaakt heb, de booktrailer, al doende leert men en het was erg leuk om ermee bezig te zijn.

Wat is namelijk het geval? Het publiceren van een boek in eigen beheer is best een dingetje. Dat doe je niet zomaar even (al dacht ik -naïef als ik was- dat in het begin wel). Ik dacht; ik schrijf dat boek, zoek er de plaatjes bij, het gaat naar een drukker en klaar is Clara. HA! Niet dus.

Niet alleen kost het schrijven van een boek veel meer tijd dan je denkt, maar als je het in eigen beheer uitgeeft, moet je alles wat normaal gesproken door een uitgever wordt gedaan, zelf doen. Dus; je zoekt een bedrijfje dat boeken in eigen beheer publiceert, je moet een ontwerp hebben voor de omslag en er moet een ontwerp komen voor de binnenkant. Via via ben ik terechtgekomen bij Esther Kraaijenbrink, die een nog jong bedrijfje heeft, met veel hart voor haar auteurs. Zij helpt me bij die praktische zaken en zorgt ook voor het drukken. Maar bij een kunstbiografie, zoals dit boek over Sjeng, komen er ook nog eens afbeeldingen van kunstwerken bij die op een goede manier in dat boek moeten komen. Daarbij is het verstandig om de tekst toch even te laten lezen door iemand die een beetje op afstand staat. Je moet dus een editor hebben. Sommige foto’s van Sjeng moesten gerestaureerd worden, sommige vallen onder copyright, en – last but not least – het boek moet gepromoot worden via persberichten, social media, folders, een boekpresentatie enzovoort enzoverder.


Waarom dan niet toch een reguliere uitgever? Omdat een kunstbiografie een heel specifiek soort boek is dat maar beperkt interessant is. Je moet op zijn minst bekend zijn en dat was Sjeng niet. Althans nu niet meer, in de jaren zeventig was hij wel een beetje bekend en stond hij ook in verschillende kranten. En ik wilde gewoon dat het boek er zo snel mogelijk kwam en dan is publicatie in eigen beheer een fantastisch alternatief. 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

5 reacties op “Crowdfunding

  1. gewoonanneke
    1 maart 2018

    Jammer dat het niet gelukt is met de crowdfunding. Veel succes verder er mee, hoop dat er toch wat geïnteresseerden je boek zullen kopen.

    Like

  2. rietepietz
    18 januari 2018

    Dat is de reden dat ik nooit logjes gebundeld heb terwijl ik met onze drukkerijconnecties niet heel veel kosten zou hebben hoeven maken, het is héél lastig , maar ik wens je natuurlijk heel veel succes, heb helaas óók geen liggende gelden om in dit project te steken ;-(

    Like

  3. gewoonanneke
    17 januari 2018

    Veel succes er mee. Hoop dat het gaat lukken voor je.

    Like

  4. Kakel
    17 januari 2018

    Mocht de crowdfunding niet lukken dan kun je het boek “on demand” laten drukken. Op aanvraag dus. Dan hoef je ook niet te investeren.
    Van het schrijven van een boek word je niet rijk, hoogstens in je hoofd omdat je de klus geklaard hebt.
    Veel succes!

    Like

    • Jokezelf
      1 maart 2018

      Hoi Kakel, natuurlijk word ik er niet rijk van. Het gaat om een biografie van iemand (mijn eigenste tweede echtgenoot) die in de jaren zeventig een beetje bekend was en nu alleen nog maar bij familie, vrienden en buren en het boek wordt, nadat ik er 100 exemplaren van heb aangeschaft, sowieso verder on demand gedrukt, maar investeren is evengoed nodig. Niets gaat tegenwoordig meer voor niets. Ja ikzelf heb gratis geschreven, richt gratis een tentoonstelling in en zorg voor gratis toegang op de boekpresentatie. Maar het ontwerp, de proefdrukken, het editen, de huur van het zaaltje voor de presentatie, de koffie, de thee, de hapjes en de wijn, de uitnodigingen laten drukken enzovoort enzoverder. Dat is allemaal een hele investering. Maar ik vond en vind het hartstikke leuk om te doen. En, zoals mijn editor schreef; het boek kan ook interessant zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe iemand kunstenaar wordt en hoe zo iemand dan te werk gaat. Bovendien gaat het in dit geval nu eens niet om een gearriveerde kunstenaar, maar om iemand die zijn talent door omstandigheden niet ten volle kon, of wilde benutten.

      Like

Reageren? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 maart 2018 door in Beeldende kunst, Non-fictie en getagd als , , , , , .

Archief

Belangstellenden

%d bloggers liken dit: