Bouwen met taal

Jokezelf over gisteren, vandaag en morgen

Ha fijn, bankiert u ook online?

Vorige week overleed plotseling een ex-vriend (42) van mijn zusje aan een hersenbloeding. Er was geen uitvaartverzekering en hij had geen liggende gelden. Goede raad was duur. Zijn vrienden, waaronder mijn zusje, zijn een crowdfundingsactie gestart, maar of daarmee het beoogde bedrag op tijd binnen is, is maar de vraag.
Nou heb ik dat geld op mijn spaarrekening staan, dus het lag voor de hand dat ik het zou voorschieten. Even overmaken van mijn spaarrekening (die bij een andere bank loopt i.v.m. ietsjes meer rente) naar mijn betaalrekening en dan snel doorgestuurd naar de uitvaartplanner.

Dat had ik gedacht.

Op de spaarrekening (op mijn naam en adres) staat weliswaar geld dat ik zelf, via mijn betaalrekening (op mijn naam en adres) naar die bank heb overgemaakt, maar er zit een kinkje in de kabel. Als tegenrekening heeft de spaarrekening een nummer van een bank waar ik al twee jaar niet meer bankier. Raar, want ik heb die nieuwe spaarrekening pas in februari van dit jaar geopend, compleet met alle benodigde paperassen als kopie identiteitsbewijs, afschrift van mijn tegenrekening en het overmaken van 5 euro ter identificatie. Dus hoe moeilijk had het kunnen zijn?

Wat blijkt; ik heb jaren geleden al eens een spaarrekening bij die bank gehad. En die hebben ze in februari gewoon weer geactiveerd, met de oude tegenrekening, en met verkeerde adresgegevens, want ik was tussentijds ook nog eens verhuisd. Maar ja, dat zie je niet, want ik bankier online, dus ik krijg geen afschriften meer. Die ik so wie so niet had gekregen omdat ik al drie jaar niet meer op dat oude adres woon.

“Nou mevrouw, dan wijzigt u toch online uw adres en de tegenrekening?”
Ha, fijn, lekker makkelijk online! Maar dan wilden ze wel weer een kopie van mijn identiteitsbewijs en een afschrift van mijn tegenrekening. En – let op – een symbolisch bedragje, overgemaakt van mijn betaalrekening naar mijn spaarrekening, zodat ze kunnen zien dat die rekening ook echt van mij is.
Hallooo; hoe zijn die spaarbedragen de afgelopen maanden op mijn spaarrekening gekomen? Ja, nee, dat kon wel zijn, maar dit was protocol, dus ‘computer says no’. Inleveren die hap, want anders kon ik fluiten naar mijn centen. Dus, kopie paspoort en kopie bankafschrift gemaild en 5 euro overgemaakt (wat overigens pas twee dagen later op de spaarrekening stond).

Twee dagen later; helaas kunnen wij uw identiteitsbewijs niet uitlezen. Stuur ons s.v.p. een nieuwe kopie. Ik mail ze een kopie van mijn rijbewijs, in de hoop dat dat wel leesbaar is. Vlak daarna denk ik; dat lukt vast ook niet, dus maak ik een nieuwe scan van mijn paspoort in pdf-formaat en stuur dat er achteraan.
Weer een dag later; op uw identiteitsbewijs ontbreekt het sofinummer. Sofinummer?
Dus ik bel ze maar weer eens op; hoe zit dat meneer de bank? Waarom kunnen jullie mijn spullen niet lezen en hoe komt het dat je überhaupt ineens om een sofinummer vraagt? Jullie vroegen om een kopie van een identiteitsbewijs. Niks sofinummer. En dit duurt te lang, dus help me asjeblieft, want ik heb dat geld nodig om die uitvaart voor te schieten, anders wordt die man in een kartonnen doos onder een boom gezet.

“Mevrouw, ik ga voor u kijken. Ja, nee, klopt, we kunnen het niet lezen.”
“Geen van drieën?”
“O, heeft u er meer gestuurd?”
“Ja, vorige week een kopie van mijn paspoort, die onleesbaar was. Dus heb ik gisteren een jpg’tje van mijn rijbewijs toegestuurd en een paar minuten daarna een pdf van mijn paspoort.
Enfin, lang verhaal kort; na een halfuur aan de telefoon, krijg ik de verzekering dat het nu allemaal snel geregeld is en dat de bevestigingsmail binnen een halfuur wordt verstuurd.

Kwartiertje later arriveert inderdaad de bevestigingsmail: wat fijn dat u bij ons een spaarrekening hebt geopend. Nog één stap: maak een klein bedragje van uw tegenrekening over ter identificering. Zodra het geld bij ons binnen is, geven wij de nieuwe tegenrekening vrij.

“AAAHHHHH!”

Bron: gratisography.com Ryan McGuire

26 reacties op “Ha fijn, bankiert u ook online?

  1. Regenboogvlinder
    31 juli 2019

    Jeetje zeg, wat een gedoe! Dom van zo’n bank om een oude rekening weer opnieuw tot leven te laten komen. En al die zgn ‘protocollen’, het wordt er niet gemakkelijker op…

    Like

  2. Rob Alberts
    30 juli 2019

    Ook ik heb 2 bankrekeningen.
    M.b.v. een rekening doe ik alle lopende zaken. Met de andere beleg ik een appeltje voor de dorst.

    Een crematieverzekering heb ik. Al is daar in het nieuws veel onduidelijkheid over.
    Een testament bezit ik ook.

    Maar mijn digitale nalatenschap heb ik nog biet geregeld.

    Jouw voorbeeld geeft maar weer aan dat er vooral regeltjes gebruikt worden om klanten te pesten en weg te jagen …

    Condolerende groet,

    Liked by 1 persoon

    • Jokezelf
      31 juli 2019

      Ja, die regeltjes worden steeds erger. Had je vroeger (oma vertelt) alleen ambtenaren waar je je druk over kon maken, tegenwoordig regelen de regeltjes onze maatschappij.

      Like

  3. Ferrara
    30 juli 2019

    Van de zotte. Wat blijf je netjes dat je niet eens hint naar de naam van de bewuste bank.

    Liked by 3 people

    • Jokezelf
      31 juli 2019

      Ik had heel graag een hele venijnige sneer gegeven naar die bank, maar ik heb het toch maar niet gedaan. Die mensen moeten ook gewoon het protocol volgen. Ik neem aan dat mijn gesprekken zijn opgenomen (dat werd tenminste aan het begin van elk gesprek gezegd: “dit gesprek kan worden opgenomen voor onderwijsdoeleinden”). Dus die zullen in ieder geval afgeluisterd zijn. Of ze er dan ook echt iets van leren, is maar de vraag.

      Like

  4. Matroos Beek
    30 juli 2019

    Joke, wat erg… Maar ik geloof je op je woord. Ooit schreef ik 600 euro over naar een Belgisch rekeningnummer. Wij hadden een vakantiehuisje in de Ardennen gehuurd voor een midweek. Meer dan drie weken is dat geld zoek geweest. De Nederlandse bank had het netjes overgemaakt, de Belgische bank kon het nergens traceren. Ik had wel (en de bank ook) de bewijzen dat alles correct was afgehandeld via internetbankieren, dat het rekeningnummer van de begunstigde klopte… Vreemde situatie. Achteraf bleek dat het geld toch ergens in België was blijven hangen tijdens de transactie. Er was dus iets fout gegaan onderweg. Maar eer dat was opgelost, zat ik ook echt met de handen in het haar. Ettelijke telefoons en mails heeft me dat gekost.

    Liked by 1 persoon

    • Jokezelf
      31 juli 2019

      Ja, je kunt aardig onthand zijn door een bank waar jouw eigen geld op staat, want er kan kennelijk heel wat fout gaan. Zelfs in deze tijd (misschien wel juist in deze tijd 😜)

      Liked by 1 persoon

Reageren? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 30 juli 2019 door in Kleine ergernissen en getagd als , , , , , , , .

Categorieën

Archief

Belangstellenden

%d bloggers liken dit: