Bouwen met taal

Jokezelf over gisteren, vandaag en morgen

Ha fijn, bankiert u ook online?

Vorige week overleed plotseling een ex-vriend (42) van mijn zusje aan een hersenbloeding. Er was geen uitvaartverzekering en hij had geen liggende gelden. Goede raad was duur. Zijn vrienden, waaronder mijn zusje, zijn een crowdfundingsactie gestart, maar of daarmee het beoogde bedrag op tijd binnen is, is maar de vraag.
Nou heb ik dat geld op mijn spaarrekening staan, dus het lag voor de hand dat ik het zou voorschieten. Even overmaken van mijn spaarrekening (die bij een andere bank loopt i.v.m. ietsjes meer rente) naar mijn betaalrekening en dan snel doorgestuurd naar de uitvaartplanner.

Dat had ik gedacht.

Op de spaarrekening (op mijn naam en adres) staat weliswaar geld dat ik zelf, via mijn betaalrekening (op mijn naam en adres) naar die bank heb overgemaakt, maar er zit een kinkje in de kabel. Als tegenrekening heeft de spaarrekening een nummer van een bank waar ik al twee jaar niet meer bankier. Raar, want ik heb die nieuwe spaarrekening pas in februari van dit jaar geopend, compleet met alle benodigde paperassen als kopie identiteitsbewijs, afschrift van mijn tegenrekening en het overmaken van 5 euro ter identificatie. Dus hoe moeilijk had het kunnen zijn?

Wat blijkt; ik heb jaren geleden al eens een spaarrekening bij die bank gehad. En die hebben ze in februari gewoon weer geactiveerd, met de oude tegenrekening, en met verkeerde adresgegevens, want ik was tussentijds ook nog eens verhuisd. Maar ja, dat zie je niet, want ik bankier online, dus ik krijg geen afschriften meer. Die ik so wie so niet had gekregen omdat ik al drie jaar niet meer op dat oude adres woon.

“Nou mevrouw, dan wijzigt u toch online uw adres en de tegenrekening?”
Ha, fijn, lekker makkelijk online! Maar dan wilden ze wel weer een kopie van mijn identiteitsbewijs en een afschrift van mijn tegenrekening. En – let op – een symbolisch bedragje, overgemaakt van mijn betaalrekening naar mijn spaarrekening, zodat ze kunnen zien dat die rekening ook echt van mij is.
Hallooo; hoe zijn die spaarbedragen de afgelopen maanden op mijn spaarrekening gekomen? Ja, nee, dat kon wel zijn, maar dit was protocol, dus ‘computer says no’. Inleveren die hap, want anders kon ik fluiten naar mijn centen. Dus, kopie paspoort en kopie bankafschrift gemaild en 5 euro overgemaakt (wat overigens pas twee dagen later op de spaarrekening stond).

Twee dagen later; helaas kunnen wij uw identiteitsbewijs niet uitlezen. Stuur ons s.v.p. een nieuwe kopie. Ik mail ze een kopie van mijn rijbewijs, in de hoop dat dat wel leesbaar is. Vlak daarna denk ik; dat lukt vast ook niet, dus maak ik een nieuwe scan van mijn paspoort in pdf-formaat en stuur dat er achteraan.
Weer een dag later; op uw identiteitsbewijs ontbreekt het sofinummer. Sofinummer?
Dus ik bel ze maar weer eens op; hoe zit dat meneer de bank? Waarom kunnen jullie mijn spullen niet lezen en hoe komt het dat je überhaupt ineens om een sofinummer vraagt? Jullie vroegen om een kopie van een identiteitsbewijs. Niks sofinummer. En dit duurt te lang, dus help me asjeblieft, want ik heb dat geld nodig om die uitvaart voor te schieten, anders wordt die man in een kartonnen doos onder een boom gezet.

“Mevrouw, ik ga voor u kijken. Ja, nee, klopt, we kunnen het niet lezen.”
“Geen van drieën?”
“O, heeft u er meer gestuurd?”
“Ja, vorige week een kopie van mijn paspoort, die onleesbaar was. Dus heb ik gisteren een jpg’tje van mijn rijbewijs toegestuurd en een paar minuten daarna een pdf van mijn paspoort.
Enfin, lang verhaal kort; na een halfuur aan de telefoon, krijg ik de verzekering dat het nu allemaal snel geregeld is en dat de bevestigingsmail binnen een halfuur wordt verstuurd.

Kwartiertje later arriveert inderdaad de bevestigingsmail: wat fijn dat u bij ons een spaarrekening hebt geopend. Nog één stap: maak een klein bedragje van uw tegenrekening over ter identificering. Zodra het geld bij ons binnen is, geven wij de nieuwe tegenrekening vrij.

“AAAHHHHH!”

Bron: gratisography.com Ryan McGuire

26 reacties op “Ha fijn, bankiert u ook online?

  1. Villasappho
    2 augustus 2019

    Ik had per direct een andere bank gezocht. EN daarbij ik stuur geen kopie van mijn ID op, je ziet al hoe waardeloos ze ermee omgaan.

    Like

    • Jokezelf
      2 augustus 2019

      Ik ga ook naar een andere bank. Maar – bij banken die geen kantoren hebben – is het alleen mogelijk om een rekening te openen als je een kopie van je ID opstuurt. Misschien is het gewoon verstandiger om een bank te kiezen waar je langs kunt gaan met je paspoort om je te identificeren. Maar dan vrees ik dat ze er alsnog een kopietje van maken.

      Like

  2. Lydiablogt
    31 juli 2019

    Aghhhgggg, daar wordt je toch helemaal gek van. Misschoen was fysiek naar de bank gaan de snelste weg geweest maar na dit gedoe. 🤨Ik zou acuut alles eraf halen. Wat n flutbank

    Like

    • Jokezelf
      2 augustus 2019

      Ga ik ook doen, maar het grootste deel staat vast tot februari 2020. Maar daarna ben ik er weg.

      Geliked door 1 persoon

  3. rietepietz
    31 juli 2019

    Ik doe zo min mogelijk digitaal, dus zeker niet bankieren. Maar natuurlijk hebben we al genoeg ellende gezien van bankzaken bij het overlijden van de (schoon)ouders.
    Daarvan heb ik geleerd nóóit een sterfgeval door te geven bij de bank zolang nog niet alle financiële zaken geregeld zijn. Zodra je dat wél doet hebben gemachtigden ook te maken met dit soort ellende terwijl er geen haan naar kraait zolang niets doorgeeft. dus eerst zorgen dat alle geld eraf is vóór je als gemachtigde het over lijden doorgeeft.

    Like

    • Jokezelf
      2 augustus 2019

      Daar heb je helemaal gelijk in. Zodra banken er lucht van krijgen dat iemand is overleden, worden de tegoeden geblokkeerd en dan duurt het een hele poos voordat je er weer bij kunt. Op zich is dat wel goed; het is ter bescherming van de erfgenamen. Gelukkig wist ik dat en toen mijn man op zijn sterfbed lag, heb ik voldoende geld van onze gezamenlijke rekening overgeboekt naar mijn eigen rekening, zodat ik in ieder geval de uitvaart kon betalen. Maar dat was in dit geval helemaal niet aan de orde. Het is gewoon mijn eigen rekening en de overledene is niet eens familie van me. Dit was typisch een geval van enorme slordigheid van deze bank en het had helemaal niets te maken met het overlijden.

      Like

      • rietepietz
        2 augustus 2019

        Banken vinden altijd wel iets om moeilijk over te doen.

        Like

  4. Darling Doormat
    31 juli 2019

    Kafka op z’n best 😉 Dat hou je toch niet voor mogelijk in geciviliseerde landen. En ik maar denken dat wij het patent hadden op zulke wildwesttoestanden … 😀

    Like

    • Jokezelf
      2 augustus 2019

      Nee hoor, wij kunnen er hier ook wat van 😁

      Like

Reacties zijn gesloten.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 30 juli 2019 door in Kleine ergernissen, Persoonlijk en getagd als , , , , , , , .

Categorieën

Archief

SCHRIJVENDE SENIOREN GEZOCHT: SCHRIJF MEE!

Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Ik schrijf al enige tijd stukjes voor de hoe ouderen denken site en we zijn continu op zoek naar enthousiaste medeschrijvers

Wij zoeken ouderen vanaf ca. 55 jaar die graag vertellen over alle perikelen die zij als ouderen/senioren in onze samenleving meemaken.

Denk jij uit te kunnen leggen hoe wij ouderen denken? Heb je je seniorenhart verpand aan de schrijverij? Vertel jij graag hoe het jou vergaat en wat je meemaakt als oudere in een steeds snellere maatschappij? Heb je een vlotte pen en een goed gevoel voor taal? Doe dan mee op Hoe Ouderen Denken!

Interesse? Mail ons wat recente teksten (zodat we een indruk krijgen van je schrijfstijl) en een korte motivatie:
redactie@hoeouderendenken.nl 

Berichten die ik leuk vind

Belangstellenden

%d bloggers liken dit: